Právne a prevádzkové informácie
Obsah:
- Vymedzenie pojmov
- Ponúkané služby
- Bezpečnosť našich letov
- Kódex pilota
- Kódex cestujúceho
- Charta na podporu bezpečnosti nekomerčných letov
- Odkazy a použité zdroje
Vymedzenie pojmov
Športové lietanie
Zákon o civilnom letectve (letecký zákon) č. 143/1998 Z. z., Prvá časť – Základné ustanovenia, § 2 – Základné pojmy, odsek l definuje pojem „Športové lietanie“ ako činnosť vykonávanú na účely športu, rekreácie a vzdelávania, ktorá sa nevykonáva za odplatu (odkaz 1).
Vyhliadkový let
Zákon o civilnom letectve (letecký zákon) č. 143/1998 Z. z., Deviata časť, § 44, odsek 1 definuje pojem „Letecké práce“ ako za odplatu vykonávané letecké činnosti v poľnohospodárstve, lesnom a vodnom hospodárstve, stavebníctve, zdravotníctve, na reklamu, na fotografovanie, na prieskum, ako „vyhliadkové lety“a podobne (odkaz 1). Na základe tohto zákona môže vyhliadkové lety vykonávať len organizácia s platným osvedčením na vykonávanie leteckých prác vydaným Dopravným úradom (odkaz 2), pričom pilot musí byť držiteľom minimálne oprávnenia „obchodný pilot letúnov“ (CPL – Commercial Pilot Licence). Takáto organizácia je oprávnená vykonávať vyhliadkové lety na účel vytvárania zisku a účtovať cenu za vyhliadkový let súkromným (fyzickým) alebo právnickým osobám.
Let so zdieľanými nákladmi
Nariadenie komisie (EÚ) č. 965/2012, Článok 6, odsek 4a, písmeno a) definuje výnimku na lety, pri ktorých časť nákladov znášajú súkromné osoby, pod podmienkou, že priame náklady znášajú všetky osoby nachádzajúce sa v lietadle vrátane pilota a že počet osôb, ktoré znášajú priame náklady, je maximálne šesť (odkaz 3). Na základe tohto nariadenia môže takzvané „lety so zdieľanými nákladmi“ vykonávať súkromná osoba, pričom pilot musí byť držiteľom minimálne oprávnenia „súkromný pilot letúnov“ (PPL – Personal Pilot Licence). Takáto súkromná osoba je oprávnená vykonávať lety, ktorých sa zúčastňujú len súkromné (fyzické) osoby, ktoré si medzi sebou, na základe dohody, rozdelia priame náklady na let, pričom náklady zdieľajú všetky osoby na palube, vrátane pilota.
Ponúkané služby
Na stránke www.skydivedubova.sk ponúkame služby v oblasti letectva a parašutizmu. Služby v oblasti letectva zahŕňajú lety so zdieľanými nákladmi a športové – oboznamovacie lety, služby v oblasti parašutizmu zahŕňajú tandemový zoskokov padákom a samostatný zoskok padákom.
V prípade letov so zdieľanými nákladmi, ide o lety rôznymi malokapacitnými lietadlami, s maximálnou kapacitou 6 osôb vrátane pilota, ktoré sú určené pre širokú verejnosť. Bez ohľadu na použitý výraz ide výhradne o lety so zdieľanými nákladmi. To znamená, že ak aj hovoríme o vyhliadkovom lete, nemáme na mysli obchodný let za úplatu spadajúci do kategórie leteckých prác, ale práve let so zdieľanými nákladmi. Z tohto dôvodu sú nami ponúkané lety so zdieľanými nákladmi určené výhradne pre súkromné (fyzické) osoby.
V prípade športovo – oboznamovacích letov ide o lety ľubovolnými lietadlami, ktorých kapacita nie je obmedzená na 6 osôb a tieto lety sú určené výhradne pre členov Aeroklubu Dubová. Záujemcov o takýto let preto najskôr zaregistrujeme do nášho interného evidenčného systému, čím sa stanú členmi – sympatizantmi Aeroklubu Dubová v zmysle článku III, bod 1.2 Stanov Aaeroklubu Dubová.
V prípade tandemového zoskoku padákom ide o základný zoznamovací zoskok s inštruktorom v tandemovom usporiadaní podľa Hlavy I.B. smernice V–PARA–2 (Osnova teoretickej prípravy a praktického výcviku športového parašutizmu) Slovenského národného aeroklubu. To znamená, že záujemca o zoskok je po krátkom zaškolení ustrojený do pasažierskeho postroja a jeho inštruktor, takzvaný tandem pilot, si ho pripne k svojmu tandemovému padáku a celý zoskok z lietadla absolvujú spolu, v tandemovom usporiadaní. Záujemca o takýto zoskok padákom musí mať minimálne 8 rokov a predložiť písomný súhlas zákonného zástupcu ak ešte nedovŕšil 18. rok veku.
V prípade samostatného zoskoku padákom ide o základný zoznamovací zoskok s automatickým otváraním padáka statickým lanom na padáku typu krídlo podľa Hlavy I.A. smernice V–PARA–2 (Osnova teoretickej prípravy a praktického výcviku športového parašutizmu) Slovenského národného aeroklubu. To znamená, že záujemca o zoskok musí spĺňať zdravotné požiadavky, čo dokladuje potvrdením od všeobecného lekára na určenom tlačive, absolvuje teoretickú a praktickú prípravu, ktorá je ukončená samostatným zoskok z lietadla na padáku, ktorý sa otvára automaticky po výskoku pomocou statického lana.
Bezpečnosť našich letov
Bezpečnosť letov je naša priorita. Preto postupujeme v zmysle „Charty na podporu bezpečnosti nekomerčných letov všeobecného letectva ľahkými lietadlami”, ktorá bola vypracovaná v spolupráci s „Agentúrou pre bezpečnosť letectva Európskej únie” (EASA) s cieľom podporiť bezpečnosť nekomerčných letov všeobecného letectva ľahkými lietadlami (odkaz 4). Predovšetkým v oblasti informovania cestujúcich o rôznych úrovniach bezpečnosti týkajúcich sa nekomerčných letov všeobecného letectva ľahkými lietadlami, v porovnaní s prevádzkou obchodnej leteckej dopravy. Samozrejme aj aktívnym podporovaním kódexu správania zameraného na bezpečnosť, pre pilotov aj cestujúcich. V neposlednom rade aj poskytovaním presných a zmysluplných informácii cestujúcim o type lietadla, v ktorom lietajú, a o súčasných skúsenostiach a kvalifikácii pilota. Piloti, ktorí lietajú lety so zdieľanými nákladmi, nemajú žiadny finančný zisk a lietajú preto, aby si udržiavali a ďalej zvyšovali svoju pilotnú kvalifikáciu. Zároveň za dostupné ceny sprístupňujú vyhliadkové lety širokej verejnosti.
Kódex pilota
- Pilot lietadla je jediný oprávnený rozhodovať o lete a o lietadle. Prítomnosť iných osôb na palube nesmie nikdy spôsobiť, že pilot bude pod tlakom, aby let vykonal určitým spôsobom, pretože on jediný vie, ako bezpečne pilotovať lietadlo. Cestujúci budú informovaní o možnosti zrušenia letu kedykoľvek a z akýchkoľvek dôvodov.
- Zlé poveternostné podmienky sú hlavným dôvodom nehôd pri nekomerčných letoch všeobecného letectva ľahkými lietadlami. Poveternostné podmienky sa môžu rýchlo meniť, v dôsledku čoho môže pilot zrušiť let. Deň pred letom by mal pilot informovať cestujúcich o predpovedi počasia a možnosti uskutočniť let. Prítomnosť cestujúcich a ich očakávania nebudú mať vplyv na pilota, aby v prípade potreby let oneskoril, alebo zrušil.
- Pilot môže odmietnuť prijať na palubu lietadla cestujúceho kedykoľvek, z akéhokoľvek dôvodu (bezpečnostného alebo prevádzkového) a bez akéhokoľvek odôvodnenia.
- Bezpečnostné predpisy EÚ povoľujú lety so zdieľanými nákladmi súkromným osobám len vtedy, ak sa priame náklady (t. j. náklady priamo vzniknuté v súvislosti s letom, napríklad poplatok za prenájom lietadla, palivo, letiskové poplatky a podobne) delia medzi všetky osoby, vrátane pilota. Lety so zdieľanými nákladmi nesmú obsahovať prvok zisku. Ak let nie je letom so zdieľanými nákladmi v súlade s bezpečnostnými predpismi EÚ, bude kvalifikovaný ako komerčný let a budú sa naň vzťahovať pravidlá obchodnej leteckej prevádzky.
- Pred letom pilot vždy uvedie typ lietadla použitého na let so zdieľanými nákladmi. Vždy, keď sa zmení typ a model lietadla, musí pilot o tejto zmene informovať cestujúceho.
- Let so zdieľanými nákladmi bude vykonaný na výhradnú zodpovednosť pilota, podľa platných predpisov pre nekomerčné lety ľahkými lietadlami, súkromnými pilotmi. Je tiež zodpovednosťou pilota zabezpečiť, aby bol let poistený pre lety s cestujúcimi.
- Pilot by mal informovať cestujúceho, že na palube nie sú k dispozícii toalety.
Kódex správania musí pilot potvrdiť.
Kódex cestujúceho
- Rešpektujte pokyny pilota
Je dôležité pochopiť, že pilot je jediný, kto rozhoduje o lietadle, keďže je veliteľom lietadla. Pred odletom sa pilot môže kedykoľvek rozhodnúť let zrušiť. Počas letu sa cestujúci musia zdržať akýchkoľvek komentárov k rozhodnutiam pilota, aby pilota nerozptyľovali od bezpečného riadenia lietadla. - Rešpektujte rozhodnutie pilota týkajúce sa počasia
Súkromní piloti v rámci získania pilotnej licencie absolvovali školenie o poveternostných podmienkach a dôsledkoch zhoršenia poveternostných podmienok. Väčšina pilotov môže lietať len za vizuálnych poveternostných podmienok ako súčasť ich výcviku VFR (Visual Flight Rules – Pravidlá letu za viditeľnosti). Niektorí piloti môžu mať kvalifikáciu IFR (Instrument Flight Rules – Pravidlá letu podľa prístrojov) a môžu lietať za poveternostných podmienok bez viditeľnosti. Vždy je nutné rešpektovať rozhodnutie pilota VFR aj IFR o lete, odklonení letu alebo rozhodnutie neletieť. Cestujúci by sa nikdy nemal pokúšať presvedčiť pilota, aby letel, ak sa pilot rozhodne inak. V opačnom prípade riskuje, že ohrozí cestujúceho aj pilota. - Rešpektujte maximálnu hmotnosť batožiny
Ľahké lietadlo, v ktorom budete letieť, je veľmi citlivé na zmeny hmotnosti. Pilot berie do úvahy hmotnosť, ktorú cestujúci deklarovali za seba a svoju batožinu, pre kontrolu ťažiska lietadla. Cestujúci musia rešpektovať maximálnu hmotnosť povolenú pilotom lietadla a nesmú premiestňovať svoju batožinu počas letu. Cestujúci musia pred odletom presne uviesť hmotnosť a informovať pilota, ak nastane zmena. - Je zakázané prepravovať nelegálny alebo nebezpečný tovar
Cestujúci si nesmie brať so sebou nelegálny alebo nebezpečný tovar. Ak má cestujúci otázky alebo pochybnosti o nelegálnej alebo nebezpečnej povahe prepravovaného tovaru, informuje o tom pilota a overí si u neho, či je preprava možná. Pilot môže kedykoľvek skontrolovať prepravovanú batožinu a odmietnuť cestujúceho vziať na palubu. Ak pilot vidí, že cestujúci preváža nebezpečný tovar a nebol o tom informovaný, odmietne cestujúceho vziať na palubu. - Buďte vždy načas
Pri plánovaní letu berie pilot do úvahy plánovaný čas odletu a príletu a predpokladané poveternostné podmienky v týchto časoch. Preto je dôležité, aby bol pilot schopný vzlietnuť v plánovanom čase. V prípade neistoty ohľadom včasného príchodu na odlet musia cestujúci informovať pilota. - Zrušenie letu cestujúcim pred letom
Cestujúci môže let zrušiť kedykoľvek pred odletom. - Bezpečnostné pravidlá
Cestujúci musia dodržiavať tieto základné bezpečnostné zásady: - Nefajčiť počas letu, ak to pilot nedovolí.
- Nedotýkať sa prístrojov a ovládacích prvkov, pretože by to mohlo zapríčiniť nehodu.
- Nerozprávať keď pilot používa vysielačku a počas vzletu a pristátia.
- Nedotýkať sa zámku dverí, ak na to pilot nedal pokyn.
- Neužívať psychoaktívne látky vrátane alkoholu pred letom alebo počas neho.
Kódex správania musí cestujúci potvrdiť.
Charta na podporu bezpečnosti nekomerčných letov
všeobecného letectva ľahkými lietadlami
- Preambula
Táto charta bola vypracovaná v spolupráci s Agentúrou pre bezpečnosť letectva Európskej únie (ďalej len „EASA“) s cieľom podporiť bezpečnosť nekomerčných letov všeobecného letectva ľahkými lietadlami. Podpísaním tejto charty sa platforma na zdieľanie letov zaväzuje dodržiavať zásady, zodpovednosti a hodnoty uvedené nižšie. Platforma na zdieľanie letov sa konkrétne zaväzuje: - Článok 1
Informovať cestujúcich o rôznych úrovniach bezpečnosti týkajúcich sa nekomerčných letov všeobecného letectva ľahkými lietadlami v porovnaní s prevádzkou obchodnej leteckej dopravy. - Článok 2
Aktívne podporovať kódex správania zameraný na bezpečnosť pre pilotov aj cestujúcich. - Článok 3
Poskytovať pilotom kontrolné zoznamy, usmernenia a návody na najlepšie bezpečnostné postupy. - Článok 4
Poskytovať cestujúcim presné a zmysluplné informácie o type lietadla, v ktorom lietajú, a o súčasných skúsenostiach a kvalifikácii pilota. - Článok 5
Poskytovať online fórum s cieľom podporiť zdieľanie najlepších bezpečnostných postupov v rámci komunity pilotov všeobecného letectva. - Článok 6
Zhromažďovať údaje týkajúce sa letov, lietadiel a profilov pilotov a zdieľať tieto údaje s agentúrou EASA a príslušnými vnútroštátnymi orgánmi. - Článok 7
Každoročne sa stretávať s EASA a príslušnými vnútroštátnymi orgánmi s cieľom preskúmať vykonávanie tejto charty. - Článok 8
Implementovať podrobné prvky uvedené v prílohe tejto charty. - Článok 9
Zverejniť túto chartu na webovej stránke platformy.
Odkazy a použité zdroje
- Odkaz 1: https://www.slov-lex.sk/ezbierky/pravne-predpisy/SK/ZZ/1998/143/
- Odkaz 2: https://letectvo.nsat.sk/letova-prevadzka/osvedcenie-letovej-sposobilosti/formulare/drzitelia-osvedcenia-sk/
- Odkaz 3: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?uri=CELEX:02012R0965-20230614
- Odkaz 4: https://www.easa.europa.eu/en/domains/general-aviation/operations-general-aviation/charter-promote-safety-non-commercial-general-aviation
- ÚCL ČR / CAA CZ – Poradní oběžník pro lety se sdílenými náklady (https://www.caa.cz/en/news/uverejneni-poradniho-obezniku-lety-se-sdilenymi-naklady/)
